! Bila Si Gadis Berbicara !: January 2014

Sunday, 12 January 2014

Serbuk Roti @ Breadcrumbs -homemade-




sumber gambar dari dapur DPP Proton UUM.



Gambar atas ni ape yg kite panggil breadcrums ataupun dalam bahasa melayunya serbuk roti..At first aku tak tahu pun boleh buat sendiri benda ni..tapi hakikatnya boleh rupanya buat sendri breadcrums ni.Apa fungsi serbuk roti sebenarnya ? ok..untuk menyadur segala ape yg kite nak masak..macam gamba atas ni aku salut breadcrums kat kentang,ayam roti pun boleh..sebelum tu jangan lupa telur untuk bagi dia melekat..aihh..entahlah..mase aku belajar sem lepas macamtu lah aku buat.. hemoo..cakap macam tak yakin..Zzzz.. tapi betullah tu.. :D


sumber gambar dari dapur DPP Proton UUM.

Cara 1 - Oven atau toster

Bakar roti dalam oven atau toster, kemudian ramas sehingga hancur. Kalau oven tak ada, toster pun tak ada, jadi kena cari cara lain.

Cara 2 - Simpan dalam peti sejuk

Simpan roti dalam peti sejuk selama 3-4 hari. Setelah keras, hancurkan hingga menjadi serbuk. 

Cara 3 - Jemur

Jemurlah di bawah sinaran matahari memancar2..haha :D

Cara 4 - Goreng tanpa minyak

Koyakkan roti kecik-kecik, kemudian goreng dalam kuali tanpa minyak sampai dia garing. Kemudian blend dengan blender ..tADAAAA !!  Cara ni paling praktikal kot..jadi,mengikut saranan saya gunakan cara ini.. sekian.. 


SELEPAS DIGORENG HASILNYA AKAN MENJADI SEPERTI INI : 

   
                                


                                 




.. 

Suka Entry ni? Like la !!